czwartek, 12 września 2013

Grecki kryzys na wyspie Rodos

Wielu znajomych z Polski zadaje mi pytanie: "czy odczuwasz na Rodos grecki kryzys gospodarczy"? Na początku pobytu na wyspie odpowiadałam bez wahania, że nie. Jednak po pewnym czasie doświadczyłam i zaobserwowałam kilka sytuacji, w ramach których słowo "kryzys" używane jest jako wytłumaczenie dla pewnych działań - niewątpliwie o zabarwieniu negatywnym. 

Więcej szczegółów? Proszę bardzo. Pamiętacie moje perypetie związane z dostaniem się na Rodos w marcu? Mgła a następnie opady śniegu uniemożliwiły mi dostanie się do Warszawy a następnie Aten. W związku z wysokimi cenami lotów w okresie wielkanocnym zmuszona byłam przełożyć wyjazd o trzy tygodnie. Gdy w końcu dotarłam do Grecji, właściciele mieszkania które zamierzałam wynająć kazali mi zapłacić za kilka tygodniu mojej nieobecności. Dlaczego? Powinnam już być, ale nie dotarłam na czas. Jednak fakt wpływu "sił wyższych" nie interesował wynajmujących. Wytłumaczeniem z ich strony był KRYZYS. Musisz zapłacić, "bo  w Grecji jest kryzys". Podobne wytłumaczenie usłyszałam gdy przyjechała do mnie mama z przyjaciółką. "Mama w porządku - może nie płacić za pobyt ( chociaż obie zatrzymały się u mnie w mieszkaniu), ale już koleżanka musi płacić tak jakby sama wynajmowała"... Dlaczego? BO KRYZYS....

Prawda jest taka, ze na wyspach greckich rzadko kiedy zdarzają się demonstracje i strajki. Tutaj zarabia się na życie dzięki turystom, więc wszystko uzależnione jest od tego czy sezon jest udany. Mimo to, w sytuacjach kiedy trzeba znaleźć argument natury ekonomicznej, niemalże zawsze pada słowo kryzys. Wielu właścicieli sieci hotelowych na wyspach greckich zalega z wypłatami dla swoich pracowników. Dlaczego? Bo przecież w Grecji panuje kryzys... Spóźniłeś się do pracy. Powód? Kryzys... Irracjonalnych przykładów jest całe mnóstwo. Tłumaczenie z kryzysem w temacie króluje teraz w niemalże wszystkich ekonomicznych sferach. Pokusiłabym się nawet o przypuszczenie, że uczciwego Greka można poznać po tym, że nie "zasłania się kryzysem", aby uzyskać pewne korzyści majątkowe. 
Dla mnie słowo kryzys grecki oznaczało w końcu przeprowadzkę do innego mieszkania. Poza tym  nigdy go bardziej nie odczułam...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz